TOP_EDU realizacja
SZKOLENIA DLA NAUCZYCIELI W GRANADZIE
Projekt: „TOP_EDU” w ramach projektu „Międzynarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej” realizowanego ze środków PO WER na zasadach Programu Erasmus+ sektor Edukacja szkolna
Numer projektu: 2020-1-PL01-KA101-079745
Czas realizacji projektu: 01.10.2020 - 30.09.2022 r.
Dofinansowanie projektu z UE: 182 929,56 PLN
Projekt TOP_EDU w ramach programu „Międzynarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej” był realizowany przez 24 nauczycieli Zespołu Szkół Techniczno-Informatycznych w Łodzi celem podniesienia kwalifikacji i zdobycia nowej wiedzy na kursach zagranicznych w całości finansowanych ze środków PO WER na zasadach Programu Erasmus+ sektor Edukacja szkolna. Nauczyciele placówki brali udział w szkoleniach organizowanych przez firmę https://www.mobilityprojects.com/ Mobility Projects by Universal Mobility SL realizowanych w Granadzie w Hiszpanii. Dwa z trzech szkoleń metodycznych tj. Dynamiczne Nauczanie oraz Niekonwencjonalne metody nauczania odbył się w terminie od 16 do 20 sierpnia 2021 r. Trzecie szkolenie Nauczyciel jako trener, mentor, coach zrealizowano w dniach 27.06-01.07.2022.
Kurs Dynamiczne nauczanie dotyczył codziennej pracy nauczyciela, który spotyka się z wieloma różnorodnymi osobowościami i sytuacjami w procesie pedagogicznym. Tematyka kursu skupiała się na uczestniczeniu i zarządzaniu procesem grupowym. Dlatego szkolenie ukierunkowane było na rozwijanie umiejętności pobudzenia ciekawości i kreatywności, motywowania i przyciągania uwagi młodych ludzi. Podczas szkolenia nauczycielom przybliżono tematykę typologii osobowości, procesu grupowego, a motywem przewodnim było dynamiczne nauczanie. Dokonano prezentacji aktywizujących metod pracy i ich skuteczności.
Wiedza i umiejętności zdobyte podczas szkolenia pozwoliły nauczycielom uatrakcyjnić własny warsztat pracy poprzez wykorzystanie nowych metod i technik przy planowaniu zajęć dla uczniów oraz przy opracowywaniu scenariuszy lekcji, a przede wszystkim poprzez zwiększenie dynamiki prowadzonych zajęć. Poznane metody nauczania, zagadnienia z zakresu charakterystyki uczniów umożliwiły nauczycielom uwzględnienie psychologii grupy w procesie edukacyjnym, co oznacza konieczność indywidualizacji zadań, odpowiedniego doboru metod pracy zgodnie z predyspozycjami grupy. Podczas pracy z uczniami nauczyciele zwracają szczególną uwagę na kształcenie cech takich jak asertywność i aktywność. Dzięki szkoleniu każdy uczestnik udoskonalił swój warsztat pracy o własne metody dopasowane do swojego zakresu i stylu nauczania. Szkolenie sprawiło, iż zajęcia stały się ciekawsze nie tylko dla uczniów ale również dla nauczycieli.
Kurs Niekonwencjonalne metody nauczania dotyczył procesu edukacyjnego podczas którego uczą się nie tylko uczniowie ale także nauczyciele. W codziennej pracy nauczyciel spotyka się z uczniami o często bardzo różnych cechach osobowości i z odmiennym temperamentem. Dlatego też bardzo ważna jest umiejętność pobudzenia ciekawości i kreatywności, przyciągania uwagi młodych ludzi i motywowania ich do wykonywania zadań. Podczas szkolenia zaprezentowano metody, które można stosować w zależności od potrzeb, ponadto w czasie zajęć warsztatowych wypracowano własne metody niekonwencjonalne, skuteczne w przyciąganiu uwagi uczniów i jednocześnie podnoszące poziom procesu edukacyjnego.
Materiały opracowane podczas szkolenia oraz zdobyta wiedza i umiejętności pozwoliły na wdrożenie konkretnych, niekonwencjonalnych metod i ćwiczeń w pracy z uczniami, odpowiednio dopasowanych do zakresu i stylu nauczania poszczególnych nauczycieli. Proces edukacyjny został usprawniony a zajęcia stały się ciekawsze dla uczniów, ale także samych nauczycieli, co zachęca i motywuje uczniów do aktywnego uczestniczenia w zajęciach a także pobudza ich ekspresję twórczą.
Kurs Nauczyciel jako trener, mentor, coach to szkolenie, które jest odpowiedzią na formułowane wobec nauczyciela liczne oczekiwania. Zarówno ze strony systemu edukacji jak i ze strony uczniów i rodziców. Oznacza to, że w swojej pracy musi on pełnić różne role. Podczas szkolenia uczestnicy mogli zapoznać się z widzą na temat ról oraz metod pracy trenera, mentora oraz coacha. Przedstawione były również sytuacje, w których należy w jedną z tych ról wejść. Dla każdej z ról zostały również zaprezentowane odpowiednie metody komunikacji z uczniem.
Wszystkie szkolenia były prowadzone z wykorzystaniem szerokiej gamy metod aktywizujących. Warsztaty, ćwiczenia, odgrywanie ról – taka forma pracy nie tylko uaktywniła samych uczestników, ale również pozwoliła na wytworzenie pozytywnej atmosfery w grupie. Nie zabrakło również dyskusji, gier oraz analizy przypadku. Forma wykładu była ograniczona do niezbędnego minimum. Metoda prowadzenia szkoleń sama w sobie była cenną lekcją dla uczestników.
Firma Mobility Projects by Universal Mobility SL oprócz oferty szkoleń merytorycznych przygotowała również ofertę kulturową, aby uczestnicy kursów mogli po zajęciach poznać najbardziej interesujące miejsca w okolicy. Praktycznie każdy dzień po porannych szkoleniach obfitował we wspólne zwiedzanie i spacery, a było co zwiedzać. Granada jest pięknym miastem położonym u podnóża gór. Jej główną atrakcją turystyczną jest Alhambra – kompleks pałacowy ostatnich muzułmańskich władców wpisany na listę dziedzictwa UNESCO. Zwiedzaliśmy również katedrę oraz kaplicę królewską. Uzupełnieniem zwiedzania z przewodnikiem były spacery z naszą trenerką, która od kilkunastu lat mieszka w Hiszpanii. Dzięki jej uprzejmości odwiedziliśmy między innymi Albaizin – najstarszą dzielnicę arabską oraz Sacramonte – dzielnicę romską, która jest jednocześnie uważana za kolebkę kultury flamenco. Zainteresowane osoby mogły wziąć udział w wieczornym pokazie tańca. Intensywność szkoleń nie przeszkodziła również na zorganizowanie krótkiej wycieczki autokarowej do pobliskich jaskiń w Nerja, podczas której mogliśmy pospacerować po znajdującej się w pobliżu Frigilianie – pięknie położonym na wzgórzu białym miasteczku.
Bogata oferta kulturalna była wspaniałym uzupełnieniem tygodniowego szkolenia. Dzięki niej uczestnicy mogli poznać najpiękniejsze zakątki regionu, kulturę i zwyczaje Hiszpanów oraz pogłębić wzajemne relacje. Dobrze dobrane i zbalansowane treści merytoryczne z ofertą kulturową są podstawą udanych szkoleń wyjazdowych.
W ramach projektu 24 nauczycieli odbyło szkolenia w trzech grupach wyjazdowych. Ale szkolenia wyjazdowe to nie wszystko – po powrocie uczestnicy przygotowali zajęcia i warsztaty dla swoich kolegów z rady pedagogicznej. Wspólne zajęcia już w Łodzi były doskonałą formą dzielenia się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. Mogliśmy również podzielić się naszymi wrażeniami z pobytu w Hiszpanii.
Oceniając trochę z perspektywy czasu udział w projekcie śmiało możemy powiedzieć, że było to jedne z najlepszych szkoleń, w jakich braliśmy udział. Na taką ocenę wpływ ma nie tylko atrakcyjność miejsca i możliwość odwiedzenia Hiszpanii, ale przede wszystkim profesjonalizm trenerów i forma prowadzonych szkoleń. Na długo pozostaniemy pod ogromnym wrażeniem piękna Hiszpanii i profesjonalizmu oraz życzliwości trenerów z Mobility Projects by Universal Mobility SL.