Nauczyciel realizacja
KURSY I JOB SHADOWING W HISZPANII
Projekt nr 2024-1-PL01-KA121-SCH-000198532
w ramach programu ERASMUS+, SEKTOR: Edukacja szkolna, AKCJA 1 „MOBILNOŚĆ EDUKACYJNA OSÓB”
na podstawie przyznanej Akredytacji nr 2020-1-PL01-KA120-SCH-095275
realizowanego przez Zespół Szkół Techniczno-Informatycznych im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego w Łodzi
W ramach programu Erasmus+ 12 nauczycieli Zespołu Szkół Techniczno-Informatycznych w Łodzi odbyła mobilności z projektu 2024-1 PL01-KA121-SCH-000198532 dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej.
W ramach projektu w dniach 19–23 maja 2025 r. grupa nauczycieli naszej szkoły uczestniczyła w job shadowing w hiszpańskich szkołach zawodowych w Granadzie. Celem wizyty było bezpośrednie poznanie organizacji pracy, metod dydaktycznych oraz rozwiązań stosowanych w hiszpańskim systemie kształcenia zawodowego.
W czasie pobytu w Granadzie uczestnicy job shadowing odwiedzili: Centrum szkoleniowe dla młodzieży i dorosłych - Arcan Studios, centro de formacion y desarrollo de videojuegos (Ctra. de Murcia, 51, 18010 Granada) oraz Zespół Szkół - Ave María San Cristóbal, centro educativo de referencia (Av. de Cadiz, 32, Zaidín, 18006 Granada)
Nauczyciele mieli okazję uczestniczyć w zajęciach teoretycznych i praktycznych, zapoznać się z systemem oceniania i monitorowania postępów uczniów, obserwować ścisłą współpracę szkół z lokalnymi przedsiębiorstwami, porozmawiać z nauczycielami i kadrą zarządzającą o wyzwaniach edukacyjnych i dobrych praktykach, odwiedzić nowoczesne pracownie techniczne i warsztaty zawodowe, przyjrzeć się funkcjonowaniu systemu doradztwa zawodowego oraz modelowi kształcenia dualnego.
Po powrocie, 25 czerwca 2025 r., odbyła się Rada Pedagogiczna, podczas której przedstawiono szczegółowy raport z mobilności, zaprezentowano multimedialną relację z obserwacji zajęć i spotkań, omówiono kluczowe elementy hiszpańskiego systemu edukacji zawodowej, takie jak: modułowy system nauczania, organizacja praktyk zawodowych, metody aktywizujące, system mentoringu, czy współpraca z rynkiem pracy, przeprowadzono dyskusję nad możliwością wdrażania wybranych rozwiązań w naszej placówce, podzielono się materiałami dydaktycznymi i przykładami dobrych praktyk z nauczycielami z innych szkół zawodowych w regionie – w ramach spotkania informacyjnego zorganizowanego w celu upowszechniania rezultatów projektu. Wręczono również certyfikaty potwierdzające udział w mobilności Erasmus+, jako formalne uznanie zaangażowania i zdobytych doświadczeń uczestników wyjazdu.
Drugim etapem realizowanego projektu było szkolenie w Walencji w dniach 30 czerwca – 4 lipca 2025 r. Ośmioro nauczycieli uczestniczyło w kursie „Metody aktywizujące z modułem dotyczącym wykorzystywania nowoczesnych technologii w edukacji”.
Był to intensywny program szkoleniowy, skupiający się na wprowadzeniu uczestników w różnorodne aktywizujące metody nauczania oraz wykorzystanie nowoczesnych technologii w procesie edukacyjnym. Podczas szkolenia uczestnicy zdobyli wiedzę i umiejętności potrzebne do praktycznego i skutecznego stosowania aktywizujących metod w swojej pracy. Wśród nich omawiane były m.in. burza mózgów, drzewo decyzyjne, analiza SWAT, metoda sześciu kapeluszy, akwarium i dyskusja punktowana, dyskusja panelowa, debata oxfordzka, oś czasu, cykl Colba i metaplan.
Wiele uwagi poświęcono rozwojowi współpracy i różnym formom interakcji przy stosowaniu takich metod. Zwrócono uwagę na strategię i narzędzia umożliwiające efektywne współdziałanie uczniów. Wyjaśniono znaczenie indywidualizacji oraz różnorodności w aktywizujących metodach nauczania. Podkreślone zostały korzyści płynące ze stosowania metod aktywizujących (zwiększona motywacja, rozwój umiejętności, np. kreatywność, komunikacja i praca zespołowa), lepsze zrozumienie i zapamiętywanie nowych informacji.
Nauczyciele poznawali też na szkoleniu nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne i aplikacje dające nowe, ciekawe możliwości w pracy z młodzieżą, np. Leonardo AI, Gamma APS, Lumen 5, Chat GPT, CANVA, Gemini, Windows Copilot. Mieli okazję planowania i wdrażania poznawanych metod i technologii w pracy dydaktycznej. Poprzez ćwiczenia, dyskusje i studia przypadków, uczestnicy szkolenia zdobyli praktyczne umiejętności i narzędzia niezbędne do efektywnego wykorzystania aktywizujących metod w swojej pracy zawodowej.
Intensywne szkolenie było ważną, ale nie jedyną, częścią pobytu w Hiszpanii. Nauczyciele uczestniczyli w kolejnym (wcześniejszy, wielogodzinny odbył się jeszcze w Polsce) kursie języka hiszpańskiego. Poznawali też historię, zabytki i wiele ciekawych miejsc w Walencji, trzecim co do wielkości mieście Hiszpanii. Uczestnicy kursu zwiedzili m.in. Katedrę Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny (Catedral-Basilica Metropolitana de la Asuncion de Nuestra Senora), w której według tradycji przechowywany jest Święty Graal. Obejrzeli też Oceanarium i Bioparc Valencia. Podczas wycieczki, oglądali zamek w Peniscoli, wzniesiony przez templariuszy na pozostałościach dawnej arabskiej fortecy. Mieli też możliwość popłynięcia łodzią po najdłuższej żeglownej podziemnej rzece w Europie w Jaskiniach św. Józefa (Cuevas de San Jose).
Podróżując i zwiedzając, uczestnicy kursu wykorzystywali w praktyce znajomość języka hiszpańskiego w bezpośrednich kontaktach z mieszkańcami Hiszpanii. W czasie zajęć szkoleniowych doskonalili komunikację w języku angielskim.
Nauczyciele ZST-I wrócili do Łodzi pełni wrażeń z pobytu w Hiszpanii, a przede wszystkim gotowi do podejmowania nowych wyzwań w pracy z młodzieżą z wykorzystaniem wiedzy i umiejętności nabytych podczas szkolenia w Walencji.
Na Radzie Pedagogicznej w dniu 29 sierpnia 2025 r., został przedstawiony raport z mobilności. W prezentacji omówiono szczegółowo aktywizujące metody nauczania oraz wykorzystanie nowoczesnych technologii w procesie edukacyjnym, z którymi zapoznali się uczestnicy mobilności. Przedstawiono praktyczne możliwości wykorzystania omawianych metod, narzędzi i technologii w pracy z młodzieżą. Zostały też wręczone certyfikaty potwierdzające udział w mobilności.
Wymiana doświadczeń w ramach programu Erasmus+ umożliwiła uczestnikom nie tylko rozwój zawodowy, ale także budowanie mostów międzykulturowych, wzmacnianie współpracy międzyszkolnej oraz wprowadzanie nowoczesnych i skutecznych rozwiązań do polskiej edukacji zawodowej.
„Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlaj poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności”.