Zawody przyszłości
Miasto Łódź
oraz
Dyrektor Szkoły
informują o otrzymaniu dofinansowania na projekt pn. „Zawody przyszłości”
współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus
w ramach Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021–2027
Celem głównym projektu jest:
Celem projektu jest poprawa jakości oferty kształcenia w Zespole Szkół Techniczno-Informatycznych im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego w Łodzi (ZSTI) w okresie od 01.09.2025 do 31.08.2027. Cel zostanie osiągnięty poprzez:
- wsparcie umiejętności i kompetencji zawodowych 140 uczniów, na kierunkach kształcenia zgodnych z potrzebami regionalnymi (technik informatyk, programista, mechatronik, mechanik);
- wsparcie 40 nauczycieli ZSTI w zakresie zwiększenia kompetencji zawodowych w obszarach ważnych dla rozwoju szkoły;
- rozwój współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym szkoły poprzez organizację staży uczniowskich dla 120 uczniów;
- stworzenie w szkole warunków odzwierciedlających naturalne poprzez doposażenie pracowni szkolnych dla 4 kierunków objętych wsparciem.
Poprzez umożliwienie uczniom i nauczycielom zdobywania nowych umiejętności, poprawia się dostosowanie ich kwalifikacji do regionalnych potrzeb rynku pracy.
Działania w projekcie:
Cel główny zostanie osiągnięty poprzez realizację działań wynikających z diagnozy:
- Adaptacja i doposażenie pracowni szkolnych.
Zaplanowano zakup i montaż platformy schodowej, aby dostosować szkołę do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Pozwoli to na przemieszczanie się osobom z niepełnosprawnościami ruchowymi oraz zapewni dostępność infrastrukturalną placówki. Zostanie także utworzona nowoczesna pracownia mechatroniki umożliwiająca naukę zawodu w wirtualnej rzeczywistości. Zaplanowano doposażenie w nowoczesny sprzęt, ułatwiający pracę i naukę, między innymi komputery do projektowania 3D, specjalistyczne drukarki 3D i zestawy Lego do budowy konstrukcji oraz programowania, google VR, drony, zestawy słuchawek i głośnikowy, oprogramowania itd.
- Opracowania narzędzia VR na potrzeby kierunków kształcenia objętych wsparciem.
Projekt edukacyjny opiera się na stworzeniu innowacyjnego narzędzia w technologi VR reagującego na wyzwania zdalnego kształcenia, intensyfikowane przez pandemię COVID-19. Celem jest minimalizacja barier edukacyjnych, takich jak odległość czy ograniczenia zdrowotne uczniów. Narzędzie to będzie rozwijane przy współpracy nauczycieli i uczniów. W projekcie powstaną 2 moduły edukacyjne:
Moduł 1: Nauka serwisu i obsługi przekładni,
Moduł 2: Montaż układów pneumatycznych.
- Zajęcia i szkolenia dla uczniów
W projekcie zaplanowano realizację wsparcia w formie szkoleń i kursów dla uczniów. Wszystkie formy wsparcia będą podnosiły kwalifikacje i kompetencje uczniów, co zwiększy ich atrakcyjność na rynku pracy. Zostaną przeprowadzone:
- Zasady doboru elementów, montaż zestawu komputerowego i przygotowanie go do pracy w sieciach LAN oraz Internet dla 40 osób;
- Nauka projektowania 3D w programie Autodesk Inventor wraz z przygotowaniem detalu do druku 3D dla 90 osób,
- Przygotowanie i wydruk detalu na drukarce 3D dla 60 osób,
- Grafika komputerowa dla 75 osób,
- Montaż video dla 60 osób,
- Zarzadzanie aplikacjami dla 75 osób,
- Programowanie i obsługa obrabiarek sterowanych numerycznie dla 60 osób,
- Szkolenie SEP do 1 KV dla 100 osób. Kurs zawiera przeprowadzenie egzaminu SEP potwierdzającego nabycie kwalifikacji.
- Szkolenia w warunkach VR dla uczniów TI i TP: Tworzenie dośw. VR w Unity 3D oraz C# dla 75 osób,
- Szkolenia w warunkach VR dla uczniów TMR i TM: Tworzenie i montaż przekładni mechanicznych oraz układów pneumatycznych dla 60 osób.
Kursy i szkolenia dla nauczycieli.
Dla podnoszenia kwalifikacji i zdobywania nowych kompetencji planuje się organizację następujących form doskonalenia zawodowego nauczycieli:
- Szkolenie SITRAIN-PLC-TIA-MICRO1 i szkolenie/SITRAIN-PLC-TIA-MICRO2
- 3 poziomy szkolenia Programowanie robotów IRC5 Programowanie I (32 godziny), Programowanie robotów IRC5 Programowanie II (40 godzin) i Programowanie robotów IRC5 Programowanie III dla 1 nauczyciela,
- Szkolenie IRC5 Integrated Vision dla 1 nauczyciela,
- Szkolenie RobotStudio kurs podstawowy i zaawansowany dla 1 nauczyciela,
- Szkolenie na temat edukacji włączającej dla 5 nauczycieli,
- Szkolenie nt. edukacji antydyskryminacyjnej dla 5 nauczycieli,
- Kurs Adobe Premiere Pro dla 2 nauczycieli,
- Szkolenie z zakresu obsługi programu Autodesk Fusion 360 dla 1 nauczyciela,
- Autoryzowany Kurs obsługi i wykorzystania Zestawu EDGECAM edukacja dla 2 nauczycieli,
- Photoshop kurs obróbki zdjęć dla 2 nauczycieli,
- Adobe Photoshop – moduł II dla 2 nauczycieli,
- Programowanie robotów przemysłowych ABB poziom 1 i 2 dla 2 nauczycieli,
- Warsztat – Monitor interaktywny w praktyce edukacyjnej dla 40 nauczycieli.
- Doradztwo zawodowe i zajęcia ekologiczne dla uczniów.
W projekcie zaplanowano działania w postaci doradztwa zawodowego:
- zajęcia grupowe z doradcą zawodowym dla 50 osób;
- zajęcia indywidualne z doradcą dla 50 osób.
Program doradztwa obejmie m.in. poruszanie się po rynku pracy, określenie mocnych stron, umiejętności, określenie predyspozycji zawodowych oraz zainteresowań, planowanie kariery, tworzenie dokumentów aplikacyjnych. Efektem zajęć z doradztwa zawodowego będzie wyższa świadomość potrzeb rynku pracy i własnego rozwoju zawodowego oraz umiejętność analizowania sytuacji na rynku pracy przez uczniów.
W ramach zadania zaplanowano również realizację warsztatów proekologicznych dla 100 osób. Zajęcia te będą miały na celu rozszerzenie wiedzy proekologicznej oraz zaznajomienie uczniów z tematyką zielonych źródeł energii oraz wpływu człowieka na planetę i klimat z uwzględnieniem profilu szkoły i kierunku kształcenia.
- Staże uczniowskie.
W ramach projektu zaplanowano realizację staży uczniowskich dla 120 uczniów. Każdy uczeń zrealizuje staże w wymiarze 150 godzin i otrzyma stypendium. Celem staży jest przygotowanie uczniów do wejścia na rynek pracy poprzez poznanie rzeczywistych warunków pracy. Szkoła ma wypracowaną współpracę z najnowocześniejszymi firmami, które posiadają nowoczesny park maszynowy i technologiczny oraz doświadczenie w realizacji staży.
Rezultaty w projekcie (wskaźniki produktu i rezultatu):
- Liczba uczniów i słuchaczy szkół i placówek kształcenia zawodowego objętych wsparciem
Wartość docelowa ogółem: 140 (6 k; 134 m).
- Liczba uczniów szkół i placówek kształcenia zawodowego uczestniczących w stażach uczniowskich
Wartość docelowa ogółem: 120 (3 k; 117 m).
- Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem
Wartość docelowa ogółem: 40 (24 k; 16 m).
- Liczba szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem
Wartość docelowa ogółem: 1.
- Liczba dzieci/uczniów o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, objętych wsparciem
Wartość docelowa ogółem: 4 (1 k; 3 m).
- Liczba obiektów edukacyjnych dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami
Wartość docelowa ogółem: 1.
- Liczba ogólnodostępnych szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem w zakresie edukacji włączającej
Wartość docelowa ogółem: 1.
- Liczba uczniów uczestniczących w doradztwie zawodowym
Wartość docelowa ogółem: 50 (2 k; 48 m).
- Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Wartość docelowa ogółem: 1.
- Liczba zrealizowanych godzin stażu uczniowskiego (osobogodziny)
Wartość docelowa ogółem: 18 000.
Wskaźniki rezultatu
- Liczba uczniów, którzy nabyli kwalifikacje po opuszczeniu programu
Wartość docelowa ogółem: 120 (3 k; 117 m).
- Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty, którzy uzyskali kwalifikacje po opuszczeniu programu
Wartość docelowa ogółem: 36 (22 k; 14 m).
- Liczba osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w programie
Wartość docelowa ogółem: 4 (1 k; 3 m).
Dofinansowanie projektu z UE: 2 528 331,63 zł
Całkowita wartość projektu: 2 974 507,80 zł