Nauczyciel realizacja
SZKOLENIA DLA NAUCZYCIELI W GRANADZIE
Program: Erasmus+
Sektor: Edukacja szkolna
Akcja: Mobilność edukacyjna osób
Numer projektu: 2022-1-PL01-KA121-SCH-000057717
Czas realizacji projektu: 01.06.2022 - 31.08.2023 r.
Dofinansowanie projektu z UE: 20 772€
W programie „Erasmus+”, sektor „Edukacja szkolna”, akcja 1 „Mobilność edukacyjna osób”, w ramach projektu 2022-1-PL01-KA121-SCH-000057717 szkoliło się w tym roku w Granadzie 13 nauczycieli Zespołu Szkół Techniczno-Informatycznych w Łodzi. Celem mobilności były podniesienie kwalifikacji i zdobycie nowej wiedzy na kursach zagranicznych finansowanych ze środków programu Erasmus+. Nauczyciele placówki brali udział w dwóch szkoleniach organizowanych przez firmę Mobility Projects by Universal Mobility SL realizowanych w Granadzie w Hiszpanii. Tym razem były to: „Kluczowe umiejętności współczesnego nauczyciela” oraz „Kreatywność w systemie edukacji - Jak dostosować się do zmieniających się sytuacji?”. Oba kursy prowadzone były w dniach 26 – 30 czerwca 2023 r.
Na kursie „Kluczowe umiejętności współczesnego nauczyciela” uczestnicy dowiedzieli się jakie występują typy osobowości, czym się charakteryzują i jakie są różnice w funkcjonowaniu ich przedstawicieli w grupie społecznej jaką niewątpliwie jest klasa. Dowiedzieli się też jakimi są typami osobowości. Uczyli się świadomie dobierać odpowiednie zwroty czy narzędzia, by ich komunikacja z uczniami była skuteczniejsza i przyjemniejsza. Zdobywali i ćwiczyli umiejętności aktywnego słuchania, stopniowania stawianych wyzwań, świadomego wspierania uczniów w ich realizacji. Podczas zajęć przypomniano uczestnikom także o komunikacji niewerbalnej i jej powiązaniom z otaczającymi nas elementami przestrzeni. Przedstawiono kilka technik aktywizacji grupy i podnoszenia poziomu energii w sali lekcyjnej. Zaprezentowano także w jaki sposób wykorzystać obraz, dźwięk, gadżety i twórczą ekspresję uczniów, by dzięki swojej niekonwencjonalności lekcje były trochę ciekawsze. Nauczyciele dowiedzieli się także, że sami mogą występować w różnych rolach tj. trener, mentor, czy coach. Czym one się różnią. Jak w nie wejść.
Wiedza i umiejętności zdobyte podczas tego szkolenia ułatwią nauczycielom komunikację z uczniami, ich rodzicami, czy współpracownikami. Zapewne przyczynią się tym samym do szybszego przyswajania materiału przez uczniów i poprawy ich wyników w nauce. U samego nauczyciela zmniejszą stres wywołany pracą, pozwolą szybciej przygotowywać zajęcia i sprawią, że będzie on swobodniej podchodził do procesu pedagogicznego a przez to opóźnią objawy wypalenia zawodowego.
Na kursie „Kreatywność w systemie edukacji - Jak dostosować się do zmieniających się sytuacji?” przedstawiono koncepcje psychologii twórczości i zasady ułatwiające twórcze myślenie, a także metody ułatwiające myślenie i działanie poza schematami. Zapoznano uczestników z podstawowymi zagadnieniami myślenia projektowego tj. metoda 5WHY, czy Cyklem Deminga dotyczącym zarządzanie jakością. Pokazano niekonwencjonalne metody prowadzenia zajęć i metodę 5-ciu kroków wspierających rozwój twórczego myślenia a także schemat projektowania kreatywnych zajęć. Zaprezentowano też szereg ćwiczeń wykorzystujących kreatywność w samorozwoju oraz relacjach międzyludzkich.
W trakcie tego kursu nauczyciele rozwinęli umiejętność adaptacji do zmieniających się w trakcie zajęć sytuacji, zwiększyli także swoje kompetencje w zakresie psychologii twórczości oraz zyskali szerszą perspektywę w temacie przedstawiania treści programowych. Dzięki temu prowadzony przez nich proces edukacyjny może być ciekawszy i bardziej płynny, co przyczyni się do zmniejszenia poziomu stresu uczniów, zmniejszenia ilości „sytuacji trudnych”, poprawy relacji nauczyciel – uczeń, czy stworzenia klimatu zaufania i akceptacji. Niewątpliwie przełoży się to także na wyniki procesów edukacyjnych, a także wzrost radości z wykonywanych zadań.
W trakcie obu kursów wykorzystywane były różne metody szkoleniowe tj. warsztaty, ćwiczenia, odgrywanie ról, symulacje, analizy przypadku, metody coachingu grupowego, czy wykłady. Różnorodność form nie pozwalała na nudę i pozytywnie wpływała na procesy zachodzące w grupach. Teatr improwizacji, czy gry terenowe których uczestnicy mogli spojrzeć na innych z zupełnie innej perspektywy, nadawały dodatkowego smaku świetnie realizowanym zajęciom.
Lecz nie tylko nauką człowiek żyje. Po zajęciach uczestnicy kursów uczestniczyli w zajęciach kulturowych, w trakcie których mogli poznać bliższe i dalsze okolice. Zwiedzanie z przewodnikiem Albaicín, Sacromonte. Oglądanie zmieniającej swe barwy podczas zachodu słońca Alhambry. Piękne plenery oglądane z punktu widokowego San Miguel. Wreszcie zwiedzanie wpisanej na listę światowego dziedzictwa kultury UNESCO Alhambry a w niej Generalify, Palacios Nazaríes (Mexuar, Palacio de Comares, Palacio de los Leones) oraz twierdzy Alcazaba. Wycieczka do Salobreña, na Gibraltar, czy na Caminito del Rey i do Rondy. Spektakle flamenco. Smakowanie Hiszpanii „od kuchni”. To wszystko są niezapomniane chwile, które uczestnicy szkolenia wyjazdowego mogli przeżywać dzięki opiece partnera przyjmującego – Mobility Projects by Universal Mobility SL.
Sam wyjazd to jednak nie wszystko. Po powrocie uczestnicy kursów 31.08.2013 r. podzielili się z radą pedagogiczną zdobytą wiedzą, umiejętnościami prezentując tematykę zajęć, ćwiczenia i dzieląc się swoimi spostrzeżeniami, wnioskami oraz ogólnymi wrażeniami z wyjazdu.
Tego dnia miało także miejsce oficjalne rozdanie uczestnikom certyfikatów, zaświadczeń i innych dokumentów potwierdzających ich udział w szkoleniu oraz zwiększenia kwalifikacji zawodowych.