Nauczyciel realizacja
Projekt nr 2023-1-PL01-KA121-SCH-000135619
w ramach programu ERASMUS+,
SEKTOR: Edukacja szkolna, AKCJA 1 „MOBILNOŚĆ EDUKACYJNA OSÓB
na podstawie przyznanej Akredytacji nr 2020-1-PL01-KA120-SCH-095275
realizowanego przez Zespół Szkół Techniczno-Informatycznych, Jana Nowaka-Jeziorańskiego w Łodzi
W ramach programu Erasmus+, sektor Edukacja szkolna, akcja1 Mobilność edukacyjna osób grupa 8 nauczycieli Zespołu Szkół Techniczno-Informatycznych w Łodzi odbyła szkolenie pod tytułem Edukacja angażująca – grywalizacja, efektywna prezentacja, sztuczna inteligencja. Projekt ten w współfinasowany był ze środków Unii Europejskiej i realizowany w Maladze, w Hiszpanii w dniach 24-28 czerwca 2024r. przez firmę Universal Mobility SL.
Uczestnicy kursu Edukacja angażująca – grywalizacja, efektywna prezentacja, sztuczna inteligencja dowiedzieli się, czym jest grywalizacja i jak można wykorzystać gry w procesie nauczania tak, by pobudzić kreatywność ucznia i zachęcić go do działania poprzez takie aspekty jak: nagradzanie, rywalizacja czy możliwość wygranej. Integrowanie elementów przypominających grę z kontekstem niezwiązanym z grą sprawia, że uczniowie uczą się szybciej, efektywniej, lepiej zapamiętują i nie męczą się aż tak bardzo. Pozwala to na ich swobodny rozwój, bez kojarzenia nauki ze żmudną pracą. Podczas szkolenia przekonywano uczestników, że nauczyciel, który wprowadza grywalizację jako metodę pracy z uczniami podczas lekcji, motywuje uczniów do aktywnej pracy poprzez wzbudzanie satysfakcji z wykonanych zadań oraz stosowanie właściwego sposobu nagradzania, angażuje ich w proces kształcenia, rozwija umiejętności uczniów dotyczące krytycznego myślenia i rozwiązywania problemów oraz wspiera efektywną pracę zespołową wśród uczniów.
Tłumaczono też nauczycielom, na czym polega efektywna prezentacja jako metoda prowadzenia zajęć. Sztuka prezentacji to sztuka mówienia w atrakcyjny sposób połączona m.in. z mową ciała, tonem głosu, gestykulacją czy postawą mówiącego. Nauczyciel powinien organizować informacje w prezentacji, tak aby złożone treści nauczania były przystępne dla ucznia. Uczestnicy kursu uczyli się, jak skutecznie przekazywać nauczane treści, że należy uwzględnić elementy wizualne, interaktywne oraz przykłady z prawdziwego życia, aby zapewnić uczniom zrozumienie prezentowanych treści oraz wykorzystać właściwe oprogramowanie i narzędzia w celu opracowania dynamicznych i bogatych w multimedia prezentacji.
Sztuczna inteligencja to obecnie jeden z najważniejszych trendów kształtujących współczesną rzeczywistość, a edukacja jest tym obszarem, w którym AI może odgrywać ważną rolę, by skutecznie wspierać system edukacyjny. Ten nowy trend w edukacji był również przedmiotem kursu. Uczestnicy uczyli się, jak wykorzystać technologię AI, aby analizować i dostosować przekazywane treści do indywidualnych potrzeb uczniów (AI może monitorować postępy uczniów w nauce, identyfikować trudności w nauce, dostosowywać metody nauczania oraz materiały, może pomóc nauczycielowi generować treści nauczania, testy czy ćwiczenia). Nauczyciele zdobywali umiejętności wykorzystania wirtualnych nauczycieli lub technologii GPT chat, by uatrakcyjnić doświadczenia edukacyjne uczniów oraz wspierać ich w procesie uczenia się. Dowiedzieli się, że GPT chat to zaawansowany model językowy sztucznej inteligencji, który jest zdolny do generowania treści na różnorodne tematy i posiada zdolność do interakcji z ludźmi, co sprawia, że może odgrywać kluczową rolę w komunikacji międzyludzkiej.
Wiedza i umiejętności zdobyte podczas szkolenia ułatwią nauczycielom komunikację z uczniami, ich rodzicami oraz współpracownikami. Przyczynią się do szybszego przyswajania materiału przez uczniów i poprawy ich wyników w nauce. W codziennej pracy nauczyciela pozwolą szybciej przygotowywać zajęcia i sprawią, że będzie on swobodniej podchodził do procesu edukacyjnego.
W trakcie kursu wykorzystywane były różne metody aktywizujące tj. warsztaty, ćwiczenia, metody coachingu grupowego, dyskusje, gry czy wykłady. Różnorodność form nie pozwalała na nudę i pozytywnie wpływała na procesy zachodzące w grupach. Materiały opracowane podczas szkolenia oraz zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą na wdrożenie konkretnych metod, ćwiczeń i gier w pracy z uczniami, dzięki czemu zajęcia staną się ciekawsze, zmotywują uczniów do aktywnego uczestniczenia, a także pobudzą ich ekspresję twórczą.
Po zajęciach uczestnicy kursu uczestniczyli w zajęciach kulturowych w warunkach międzynarodowych, w trakcie których mogli zwiedzać najpiękniejsze zakątki miasta i regionu, poznawać kulturę i zwyczaje Hiszpanów, smakować kuchnię hiszpańską. Przy okazji nauczyciele podnosili własne kompetencje językowe i przełamywali blokadę mówienia w języku hiszpańskim. Już przed wyjazdem do Hiszpanii, nauczycieli wzięli udział w kursie języka hiszpańskiego. Takie otwarcie się w środowisku międzynarodowym podnosi kompetencje społeczne, wzmacnia poczucie pewności siebie oraz pogłębia wzajemne relacje.
Po powrocie do kraju uczestnicy kursu na radzie pedagogicznej (30.08.2024r.) podzielili się z koleżankami i kolegami zdobytą wiedzą i umiejętnościami. Zaprezentowali tematykę zajęć, gry, ćwiczenia, praktyczne wykorzystanie technologii GPT chat, dzieląc się swoimi spostrzeżeniami, wnioskami oraz wrażeniami z wyjazdu. Tego dnia miało miejsce także uroczyste wręczenie uczestnikom certyfikatów, zaświadczeń oraz innych dokumentów potwierdzających ich udział w szkoleniu i podniesieniu kwalifikacji zawodowych.
Udział w projekcie śmiało możemy nazwać jednym z najlepszych szkoleń, w jakich braliśmy udział. Na taką ocenę wpływ ma nie tylko atrakcyjność miejsca i możliwość odwiedzenia Hiszpanii, ale przede wszystkim profesjonalizm trenerów i forma prowadzonych zajęć. Na długo pozostaniemy pod ogromnym wrażeniem piękna Hiszpanii oraz profesjonalizmu i życzliwości trenerów z Universal Mobility SL.
„Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlaj poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności”.