SPZ realizacja
PRAKTYKI ZAWODOWE
Projekt „Słoneczne praktyki zawodowe” o nr 2020-1-PL01-KA102-079187
w ramach projektu „Międzynarodowa mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego”
realizowanego ze środków PO WER na zasadach Programu Erasmus+
sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe
Projekt „Słoneczne praktyki zawodowe” skierowany był do uczniów Zespołu Szkół Techniczno-Informatycznych w Łodzi, aby sprostać potrzebom nowoczesnego kształcenia zawodowego, którego celem jest efektywne przygotowanie uczniów do życia i wykonywania pracy zawodowej, a także aktywnego funkcjonowania na rynku pracy. Do udziału w projekcie aplikowali uczniowie kształcący się w klasach o profilu technik informatyk, technik mechatronik oraz technik mechanik.
Głównym celem projektu było zwiększenie umiejętności zawodowych uczniów, ich kompetencji społecznych oraz zdobycie doświadczenia w międzynarodowym środowisku. Ponadto, uczestnicy mogli zweryfikować oraz wzmocnić swoje umiejętności posługiwania się językiem obcym jak również poszerzyć wiedzę na temat historii, kultury i tradycji Hiszpanii. Projekt „Słoneczne praktyki zawodowe” realizowany był w Walencji w terminie od 13 września do 8 października 2021 roku oraz w Maladze od 24 kwietnia do 21 maja 2022 roku, wzięło w nim udział 54 uczniów Szkoły.
Technik informatyk – praktyki zawodowe uczniów kształcących się w zawodzie technik informatyk koncentrowały się między innymi na pracy nad aplikacją mobilną dla firmy Universal Mobility SL (filia w Walencji), która w przyszłości będzie wykorzystywana przez młodych ludzi uczestniczących w projekcie Erasmus+. Uczniowie ZST-I zaprojektowali szatę graficzną aplikacji z wykorzystaniem programu Adobe Photoshop i pakietu Adobe Creative Cloud, pracowali nad przygotowaniem prototypu aplikacji i jej programowaniem, co wiązało się z nauką języka programowania Dart oraz poznaniem aplikacji takich jak Git, Flutter i Android Studio; ponadto, podnieśli swoje umiejętności w zarządzaniu systemami operacyjnymi Windows, Linux i OSmac oraz serwisowaniu tych urządzeń w pełnym zakresie wykonując powierzone im zadania w firmie Electronicum specjalizującej się w tego typu działalności. Firma Universal Mobility SL (filia w Maladze) zaangażowała uczniów również do pracy na mikrokontrolerach Arduino i obsługi programu AndroinoUno, a wskazane zadania dotyczyły ich programowania i rozbudowywania np. o mierniki temperatury, wilgoci, potencjonometry lub oświetlenie LED. Uczniowie zajmowali się układami elektronicznymi, nabyli umiejętności niezbędne do tworzenia urządzeń loT. Uczniowie odbywający praktyki w firmach PROCAD oraz RepCa w Maladze zdobyli doświadczenie w tworzeniu map oraz grafiki użytkowej w postaci napisów do pomieszczeń przy pomocy zaawansowanych aplikacji.
Technik mechatronik – praktykanci branży mechatronicznej odbyli staż w renomowanych firmach takich jak Nissan, Berbegal, Talleres Torcas (Walencja) oraz Taller Andrés Sánchez y Lourdes czy Autos Sedan (Malaga). Uczniowie rozwijali swoje umiejętności zawodowe zajmując się obróbką detali na maszynie CNC łącznie z ich programowaniem, obsługą tokarek i frezarek lub wykonywaniem pomiarów urządzeń i ich parametrów, systemów mechatronicznych, pneumatycznych, mechanicznych oraz diagnozą ich działania. Serwisowali obrabiarki CNC oraz prasy hydrauliczne. Wykonywali również różnorodne prace na stanowiskach produkcyjnych takich jak wiercenie, gwintowanie, lutowanie. Uczniowie zostali zapoznani z organizacją pracy w Berbegal (Walencja) – firmie wiodącej w sektorze części mosiężnych i metalowych w całym kraju. Zostali oprowadzeni po zakładzie pracy, gdzie mogli obserwować wszystkie etapy produkcji. Firma Universal Mobility SL w Maladze umożliwiła uczniom prace związane z programowaniem drukarek 3D przy użyciu różnych aplikacji oraz drukowanie elementów mechanizmów z wykorzystaniem drukarek 3D.
Technik mechanik - uczniowie klasy o profilu mechanicznym kształcili swoje umiejętności w warsztach samochodowych Villena Motor Team w Walencji oraz Talleres Avenida i Talleres Chacon Jimenez SL w Maladze wykonując prace serwisowe aut w bardzo szerokim zakresie. Stażyści zajmowali się diagnostyką komputerową samochodów, wymianą płynów eksploatacyjnych i elementów takich jak amortyzatory czy drążki kierownicze, wymianą klocków i tarcz hamulcowych, kół pasowych i półosi napędowych, naprawą układów kierowniczych. Uczniowie zajmowali się również demontażem karoserii i wnętrza auta oraz wykonywali prace blacharskie. Ponadto, przygotowywali auta do sprzedaży.
Praktyki zawodowe zarówno w Walencji i w Maladze zakończyły się oficjalnym spotkaniem z udziałem przedstawicieli firmy Universal Mobility SL, partnera zagranicznego Szkoły. Uczniowie ZST-I w Łodzi zostali bardzo wysoko ocenieni przez hiszpańskich trenerów, otrzymali certyfikaty i dokumenty Europass Mobility potwierdzające uczestnictwo w projekcie oraz zdobyte doświadczenie, co z pewnością zwiększy ich szansę na znalezienie atrakcyjnej pracy w przyszłości.
Podczas realizacji projektu „Słoneczne praktyki zawodowe” uczniowie uczestniczyli w programie kulturowym, którego celem było zapoznanie z historią, architekturą i tradycjami Hiszpanii oraz przełamanie barier językowych.
Uczniowie zwiedzili wyjątkowe miejsca w Walencji – liczne zabytki, między innymi kościoły, katedrę łączącą trzy style architektoniczne, plac ratuszowy, średniowieczne bramy miejskie z bliźniaczymi wieżami obronnymi, arenę walk byków Plaza de Toros de Valencia, siedzibę Trybunału Wodnego i zabytkowy targ oraz dzielnicę El Carmen. Uczestniczyli w wycieczkach do Fuentes de Algar, Calpe, Alicante oraz jaskini Canelobre. Spędzali czas wolny w ogrodach Turia między innymi biorąc udział w wycieczkach rowerowych i treningach sportowych oraz w Ciudad de las Artes y las Ciencias (Miasteczko Sztuki i Nauki) gdzie wybrali się do Oceanarium oraz Muzeum Nauki, ciekawą przygodą była również wizyta w miejskim zoo - Bioparc Valencia. Uczniowie zwiedzili Museu Faller oraz Museo Nacional de Ceramica – Gonzalez Marti (Muzeum Ceramiki).
Oferta kulturowa dla praktykantów odbywających staż w Maladze była również bardzo atrakcyjna. Uczniowie zwiedzili plac katedralny z katedrą La Encarnacion, zamki Alcazaba i Gibralfaro, ruiny teatru rzymskiego, główny rynek Malagi, Mercado Central de Atarazanas, Plac Konstytucji, fortyfikację Alcazaba, zamek Gibralfaro i Plac de la Merced z ławeczką Pabla Picasso. Poznali miejską sztukę uliczną - murale i graffiti. Uczniowie odwiedzili Muzeum Malagi, Muzeum Mody i Motoryzacji, Muzeum Pabla Picassa, Centrum Pompidou oraz arenę walk byków Plaza de Toros de La Malagueta. Podczas pobytu w Maladze uczniowie wzięli udział w wycieczkach całodniowych do miasta Nerja, które słynie ze wspaniałych jaskiń i pięknych plaż, do położonego w pobliżu miasteczka Frigiliana oraz do jednego z najstarszych w Hiszpanii, miasta Ronda położonego po obu stronach wąwozu rzeki Guadalevin, składającego się z dwóch dzielnic: Ciudad – części arabskiej i Mercadillo – późniejsza część chrześcijańska. Uczniowie spędzali swój czas wolny bardzo aktywnie, poświęcając go na treningi sportowe lub długie wycieczki piesze między innymi na górę San Anton, która dominuje malowniczo nad Malagą oraz do Parku Krajobrazowego Gór Malagi, Parque Natural Montes de Malaga.
Uczestnicy praktyk brali udział w grach miejskich i systematycznie uczyli się języka hiszpańskiego na lekcjach organizowanych przez partnera, podczas których rozwijali swoje umiejętności językowe ale również poznawali zwyczaje Hiszpanii, jej kuchnię i codzienne życie mieszkańców.