Uczeń realizacja
PRAKTYKI ZAWODOWE W WALENCJI
Projekt nr 2023-1-PL01-KA121-VET-000135592
w ramach programu Erasmus+,
sektor: Kształcenie i szkolenia zawodowe,
akcja 1: Mobilność Edukacyjna Osób”
na podstawie przyznanej akredytacji nr 2020-1-PL01-KA120-VET-095274
Projekt skierowany był do uczniów Zespołu Szkół Techniczno-Informatycznych w Łodzi, aby sprostać potrzebom nowoczesnego kształcenia zawodowego, którego celem jest efektywne przygotowanie uczniów do życia i wykonywania pracy zawodowej, a także aktywnego funkcjonowania na rynku pracy. Do udziału w projekcie aplikowali uczniowie kształcący się w klasach o profilu technik informatyk, technik programista, technik mechatronik i technik mechanik. Zakwalifikowani uczniowie przed wyjazdem odbyli kurs BHP, kurs pedagogiczny oraz kurs języka hiszpańskiego.
Głównym celem projektu było zwiększenie umiejętności zawodowych uczniów, ich kompetencji społecznych oraz zdobycie doświadczenia w międzynarodowym środowisku. Ponadto, uczestnicy mogli zweryfikować oraz wzmocnić swoje umiejętności posługiwania się językiem obcym jak również poszerzyć wiedzę na temat historii, kultury i tradycji Hiszpanii. Mobilność realizowana była w Walencji w terminie od 09 września do 04 października 2024 roku. Wzięło w niej udział 16 uczniów naszej szkoły.
Technik informatyk – uczniowie pracują w firmach specjalizujących się w branży IT. Zajmują się diagnostyką i serwisowaniem komputerów lub telefonów, w tym wymiany części, aktualizacji oprogramowania, instalacją systemu operacyjnego ale też obsługą maszyn tnących czy ploterów wielkoformatowych. Niektórzy pracują zdalnie nad projektem strony internetowej - zaczynając od stworzenia szkicu w aplikacji Figma, następnie napisania kodu strony i tworzenia bazy danych. Wszystko to z zastosowaniem odpowiednich języków, tak, aby powstała w pełni funkcjonalna strona zawierająca interaktywne elementy.
Technik programista – praktykanci współpracują przy tworzeniu stron internetowych wykorzystując produkty takie jak Visual Studio Code i Azure. Pracują nad aplikacjami, piszą instrukcje instalacji i konfiguracji programu oraz skrypty działające po stronie serwera.
Technik mechatronik – uczniowie obsługują i nadzorują pracę maszyn CNC ale też uczą się projektowania elementów, modeli 3D oraz ścieżek dla narzędzi skrawających w programie AlphaCAM. Niektórzy jednak woleli pracę w serwisach samochodowych, gdzie wspólnie z naszym mechanikiem naprawiają samochody i przygotowują je do sprzedaży. Inni demontują i szlifują elementy oraz wykonują prace blacharskie. Warto zaznaczyć, że jedna z tych firm zajmuje się renowacją oraz sprzedażą luksusowych oraz zabytkowych samochodów.
Praktyki zawodowe w Walencji zakończyły się oficjalnym spotkaniem z udziałem przedstawicieli firmy Universal Mobility SL, partnera zagranicznego Szkoły. Uczniowie ZST-I w Łodzi zostali bardzo wysoko ocenieni przez hiszpańskich trenerów, otrzymali certyfikaty i dokumenty potwierdzające uczestnictwo w projekcie oraz zdobyte doświadczenie, co z pewnością zwiększy ich szansę na znalezienie atrakcyjnej pracy w przyszłości.
Podczas realizacji programu „Erasmus+, sektor: Kształcenie i szkolenia zawodowe, akcja 1 „Mobilność Edukacyjna Osób” uczniowie uczestniczyli w programie kulturowym, którego celem było zapoznanie z historią, architekturą i tradycjami Hiszpanii oraz przełamanie barier językowych.
Uczestnicy praktyk brali udział w grach miejskich i systematycznie uczyli się języka hiszpańskiego na lekcjach organizowanych przez partnera, podczas których rozwijali swoje umiejętności językowe, ale również poznawali zwyczaje Hiszpanii, jej kuchnię i codzienne życie mieszkańców. Zobaczyli większość atrakcji Walencji oraz okolic, w tym m.in. Muzeum Faller, Miasteczko Nauki i Sztuki (kino Hemisféric, oceanarium, Muzeum Nauki), Mercado Central, Bramę Serranos, Muzeum Historii Walencji, Muzeum Etnograficzne, Muzeum Ceramiki, arenę walki byków, katedrę, dzwonnicę El Miguelete, kościół św. Jana od Krzyża, port Saplaya Alboraya, plażę Malvarrosę oraz dwie urocze miejscowości – Peñíscolę i Bocairent. Wycieczki rowerowe po parku miejskim Ogród Turii, regularny jogging oraz wizyty na siłowni umożliwiły naszym praktykantom także utrzymywanie dobrej formy.
14.10.2024 r. miało miejsce oficjalne i uroczyste podsumowanie projektu połączone z rozdaniem uczestnikom certyfikatów, zaświadczeń i innych dokumentów potwierdzających ich udział w mobilności oraz poczęstunkiem. W spotkaniu wzięli udział oprócz uczniów ich opiekunowie z praktyk, inni nauczyciele zaangażowani w projekt oraz dyrekcja szkoły.
Sam wyjazd to jednak nie wszystko. Po powrocie uczestnicy w dniu 16.10.2024 r. podzielili się ze swoimi młodszymi koleżankami i kolegami wrażeniami spostrzeżeniami i ogólnymi odczuciami z wyjazdu. Zachęcali też licznie obecnych uczniów klas trzecich do udziału w projekcie.
„Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlaj poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności”.