Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

KONKURS SZKOLNY – JAK TO Z KOLEJĄ W ŁODZI BYŁO…

W połowie XIX wieku Łódź była już drugim największym miastem w Królestwie Polskim, ale nie miała połączenia kolejowego. Najbliższą linią kolejową przebiegającą w pobliżu Łodzi (ok. 30 km) była Kolej Warszawsko-Wiedeńska. Łódzcy fabrykanci chcąc eksportować swoje towary musieli transportować je wozami konnymi na stację Rokiciny, stamtąd zaś przywożono m.in. węgiel i surowce dla coraz bardziej rozrastającego się przemysłu. Z inicjatywy przedsiębiorcy Jana Gottlieba Blocha, przy wsparciu łódzkich fabrykantów z Karolem Scheiblerem na czele, zbudowano w roku 1865 linię kolejową z Koluszek do Łodzi w ekspresowym tempie 62 dni. Była to linia pasażersko-towarowa, szerokotorowa, która kończyła się przy ul. Dzikiej, obecnej Sienkiewicza, a pierwsza stacja Kolei Fabryczno-Łódzkiej stanęła w miejscu obecnego ŁDK-u. Potem tory skrócono i w 1868 roku budynek stacji Łódź Fabryczna stanął w obecnym miejscu, gdzie przetrwał do roku 2012. Dzięki połączeniu kolejowemu Łódzki Okręg Przemysłowy awansował na 3 miejsce jako ośrodek włókienniczy w całym Cesarstwie Rosyjskim! W roku 1902 powstała w Łodzi od zachodu linia Kolei Warszawsko-Kaliskiej i nasze miasto zostało otoczone torami. Są one teraz wykorzystywane przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną, zwaną kiedyś obwodową. Budowany właśnie tunel średnicowy połączy stacje Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska, a inny tunel, na etapie planowania, ma być wykorzystywany przez koleje dużych prędkości Y.

Konkurs wiedzy odbędzie się w piątek 2 grudnia na długiej przerwie w sali 41 w aplikacji Forms. Zapraszam serdecznie – organizator A. Jaszczyk