Lekcja otwarta z Erasmusem+ - Aktywne metody w nauczaniu chemii
Dnia 7 października 2025r. odbyła się lekcja otwarta z chemii w ramach projektu Erasmus+ (nr 2024-1-PL01-KA121-SCH-000198532) – kurs „Metody aktywizujące i nowoczesne technologie w edukacji” w Walencji.
Projekt dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus+, sektor: Edukacja szkolna.
Temat lekcji „Atom - najmniejsza wielka tajemnica” dotyczył poznania budowy materii i historii odkryć związanych z atomem, czyli tego, jak naukowcy krok po kroku odkrywali strukturę najmniejszej cząstki tworzącej wszystko, co nas otacza.
Zajęcia zostały przeprowadzone z wykorzystaniem aktywnych metod pracy. Uczniowie wzięli udział w burzy mózgów, podczas której przypomnieli znane im informacje o atomie i jego budowie. Następnie, pracując w grupach, wykonali oś czasu przedstawiającą najważniejsze etapy odkryć dotyczących budowy atomu – od teorii Demokryta po wspólczesny model kwantowy. Uczestniczyli w grze dydaktycznej „Atomowe domino”, która utrwaliła zdobyte wiadomości w formie zabawy i współpracy.
Lekcja sprzyjała aktywności uczniów, rozwijaniu umiejętności pracy zespołowej, logicznego myślenia i samodzielnego wnioskowania oraz utrwalała wiedzę w atrakcyjny, nowoczesny sposób. Zastosowane metody pozwoliły uczniom lepiej zrozumieć ewolucję poglądów na temat budowy materii oraz to, że nauka to nieustanny proces odkrywania i zadawania pytań o naturę świata. Omawiane zagadnienia lekcyjne łączyły w sobie historię nauki, nowoczesne technologie i fascynację tajemnicą materii.
Nauczyciele obserwujący lekcję podkreślali, że aktywne metody pracy angażują uczniów, rozwijają ich samodzielność, kreatywność i umiejętność współpracy oraz sprzyjają lepszemu zapamiętywaniu wiedzy.